Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Národy Ruska na cestě k lepším zítřkům (1)

Zkušenosti s ústavní zárukou práv malých národů v rozvojových zemích včetně Ruska jsou špatné. V tomto článku uvádím první ze dvou příkladů toho, jak v posledním desetiletí Rusko zneužilo národnostní autonomii pro své vlastní účely. Tento příklad by měl být mementem, že Krymské Tatary v Rusku rozhodně nečeká ráj na Zemi a žádná případná dohoda nemusí být dodržena, protože ústavní dohody se v rozvojovém světě prostě nedodržují.

Postavení národnostních republik Ruské federace se postupně stává spíše formalitou.Mega-Art (http://www.mega-art08.com)

Příklad 1: Jak Rusko likviduje národnostní subjekty Ruské federace (2003-10)

Tento příběh začíná krátce po pádu Berlínské zdi předčasným happyendem – tzv. třetím jarem národů od léta 1990 do léta 1991. Dva státní převraty v srpnu 1991 a v září 1993 jsou ale začátkem konce. Vše končí „budováním lepších zítřků“ za autoritářské vlády Vůdce – Putina, kdy se slovo federace uchovává již pouze v názvu této eurasijské říše.

Prezident Ruské federace Boris Jelcin dne 6. srpna 1990 počas své návštěvy v Ufě, hlavním městě Baškirské ASSR, na adresu autonomních republik a autonomních oblastí vyhlásil: „Berte si tolik suverenity, kolik jen dokážete strávit.“ Dne 9. srpna 1990 tak Karelská ASSR svým vyhlášením suverenity odstartovala tzv. „Parádu suverenit“.

Zákonem z 19. prosince 1990 bylo pět autonomních oblastí Ruska vyjmuto z působnosti krajů a byly povýšeny na subjekty Ruské federace. Následně 3. července 1991 povýšil ruský parlament čtyři ze svých pěti autonomních oblastí – Karačajsko-Čerkeskou, Adygejskou, Altajskou a Chakaskou – na republiky a 21. dubna 1992 přijal i příslušné doplňky ústavy, které vstoupily v platnost 21. května.

Podle zákona z 19. prosince 1990 dostalo i 10 národnostních okruhů právo vystoupit z krajů a stát se subjekty federace. Využil to pouze Čukotský autonomní okruh a Rusko ho za subjekt federace uznalo zákonem ze 17. června 1992. Po současném rozdělení Čečensko-Ingušska 4. června 1992 se tak počet autonomních republik Ruska zvýšil ze 16 na 21 a celkový počet subjektů Ruské federace ze 73 na 80 (ruskojazyčné subjekty tvořilo 46 oblastí, 9 krajů a 2 města; dalšími subjekty byly Židovská (Birobidžanská) autonomní oblast a Čukotský autonomní okruh).

Dne 24. května 1991 přijal ruský parlament doplňky ústavy, jimiž se autonomní republiky (ASSR) změnily na „sovětské socialistické republiky (SSR) jsouc součástí Ruské SFSR“. V tzv. Novoogarjovském procesu o nové svazové smlouvě, jež měla Sovětský svaz nahradit konfederacíSvazem suverénních států (SSG), sa počítalo s tím, že by se všechny národnostní republiky Ruské federace (Tatarská, Baškirská, Karelská, Čečensko-Ingušská, atd.) staly suverénními státy vně Ruska – členy SSG. Srpnový puč (18.-21. srpna 1991) ale Parádu suverenit násilně ukončil a Bělověžskými dohodami z 8. prosince 1991 o rozpadu Sovětského svazu si Rusko přivlastnilo všechny autonomní republiky.

Rozšířením Federální smlouvy Ruské federacie z 31. března 1992 i na zbylých 9 „nesuverénních“ národnostních okruhů (mimo suverénního Čukotského) se vytvořila zase klasická federace sovětského typu, kdy těchto 9 okruhů bolo současně subjekty kraje/oblasti, jakož i federace. Federální smlouva ještě stále umožňovala některým republikám (Čečensko, Tatarstan, Baškortostan) konfederativní vztah k Rusku.

Jelcinův puč mezi 21. září a 4. říjnem 1993, spojený s rozehnáním a rozstřílením ruského parlamentu, zahájil proces likvidace národnostních republik Ruské federace. Ústava Ruské federace z 12. prosince 1993 sice povýšila postavení devíti „nesuverénních“ autonomních okruhů na subjekty federace, čímž se počet subjektů Ruské federace ustálil na čísle 89. Na druhé straně ale začala likvidovat konfederativní postavení některých republik a republiky přímo podřídila federálnímu zákonodárství.

V období od schválení ústavy Ruské federace koncem roku 1993 do konce roku 1998 trvalo dvojvládí. Na jedné straně pokračoval proces smluvní federace, započatý Federální smlouvou z března 1993 a pokračující individuálními smlouvami mezi federací a jejími subjekty. Na druhé straně se rozjížděl opačný proces ústavní federace, kdy federální ústavní soud nutil subjekty, aby své ústavy podřizovaly federální ústavě a nuceno bylo i centrum, aby smlouvy se subjektu federace neodporovaly federální ústavě.

V období 1994-98 bylo podepsáno 42 smluv mezi centrem a celkem 46 subjekty federace (smlouvy týkající se nesuverénních autonomních okruhů byly třístranné – zahrnovaly i jejich „mateřské“ subjekty). Smlouvy z roku 1994 často deklarovaly svou nadřazenost federální ústavě a samozřejmě jí odporovaly. Důvodem podpisu takovýchto smluv byla snaha Moskvy o kompromis, aby se zabránilo separatismu republik, a také fakt, že ústavy mnoha republik byly schváleny dávno před federální ústavou.

Smlouva s Jakutskem-Sacha například předpokládala jeho suverénní zahraniční politiku. Smlouvy s Osetskem-Alanií, Kabardskem-Balkarskem a Ingušskem zase republikám připisovaly pravomoci ústavou svěřené do výlučné kompetence federace.

Smlouvy s Tatarstánem z 15. února 1994 a s Baškortostánem ze 3. srpna 1994 zašly nejdál a umožňovaly republikám jak samostatnou zahraniční politiku, tak výlučně federální kompetence. Obrovskou výjimkou byla Čečenská republika, s níž po ukončení První čečenské války podepsal prezident Jelcin 12. května 1997 mezistátní smlouvu, která nechávala otevřenou cestu k pozdějšímu postavení Čečenska.

Smlovy podepsané v letech 1996 již odporovaly federální ústavě jen v detailech a smlouvy z roku 1998 byly již zpravidla v souladu s ústavou. V roce 1999 se proces podepisování smluv úplně zastavil a ústavní soud začal důrazně požadovat soulad ústav subjektů federace s federální ústavou, čímž se většina smluv mezi centrem a subjekty federace změnila ve zdrap papíru. Proces však postupoval pomalu, a tak byly ústavy Baškortostánu a Dagestánu v rozporu s federální ústavou ještě v letech 2002-03.

Obrázek (kliknutím zvětšit): přehled národnostních subjektů Ruské federace.

Nástupem Putina k moci sa urychlil proces likvidace národnostních autonomií v rámci Ruska. Dne 13. května 2000 vytvořil prezident Putin nad 89 subjekty federace 7 federálních okruhů, vedených splnomocněnci prezidenta. Tím se část pravomocí autonomních republik a dalších subjektů federace dostala pod přímou kontrolu Kremlu.

Dne 1. ledna 2004 vstoupil v platnost federální zákon „O obecných principech organizace zákonodárných a výkonných orgánů státní moci subjektů Ruské federace“, jež krajům/oblastem vrátil přerozdělování financí z federace na 9 „nesuverénních“ autonomních okruhů a dal jim i zákonodárné pravomoci nad okruhy.

V prosinci 2004 Rusko zrušilo přímé volby gubernátorů a Putin získal právo navrhnout do čela subjektů federace své lidi, ktoré následně regionální parlament schválil. V prosinci 2010 bylo ruským zákonem zakázáno pojmenování „prezident“ pro hlavy autonomních republik.

Dne 1. července 2012 se sice Rusko vrátilo k přímé volbě gubernátorů, ale 2. dubna 2013 Putin prosadil doplňky, které by v šesti republikách Severokavkazského okruhu (včetně Čečenska a Dagestánu) zabránily přímé volbě prezidenta. Kreml má tak přímou kontrolu nejen nad vedením repulik, ale členstvím jejich hlav v horní komoře parlamentu Ruské federace si dokonce de-facto sám jmenuje ruský parlament.

Putin ve své práci navazuje na bývalého šéfa KGB a nejvyššího představitele Sovětského svazu v letech 1982-84 Jurije Andropova, který nechal akademikům Volskému a Velichovovi vypracovat projekt na likvidaci národních republik SSSR a jejich nahrazení 29 nebo 41 územními státy po vzoru USA.

Mezi lety 2003 a 2010 nastává bezprecedentní vlna likvidace subjektů Ruské federace, které existovaly více než sedm desetiletí:

Komi-Permjacký autonomní okruh, vytvořený 25. února 1925, byl po referendu 7. prosince 2003 zlikvidován k 1. prosinci 2005 (po 80 letech existence) a připojen k Permské oblasti, čímž byl vytvořen Permský kraj.

Dolgansko-Něněcký Tajmyrský autonomní okruh a Evenkovský autonomní okruh, vytvořené 10. prosince 1930, byly po referendu ze 17. dubna 2005 zlikvidovány k 1. lednu 2007 (po 76 letech existence) a připojeny ke Krasnojarskému kraji. Korjacký autonomní okruh, vytvořený rovněž 10. prosince 1930, byl po referendu 23. října 2005 zlikvidován k 1. červenci 2007 (po 77 letech existence) a připojen ke Kamčatské oblasti, čímž sa vytvořil Kamčatský kraj.

Usť-Ordynský Burjatský autonomní okruh a Aginský Burjatský autonomní okruh, vytvořené 26. září 1937, byly po referendech ze 16. dubna 2006 a 11. března 2007 zlikvidovány k 1. lednu resp. 1. březnu 2008 (po 70 letech existence) a připojené k Irkutské oblasti resp. Čitinské oblasti, která sa změnila na Zabajkalský kraj.

Něněcký autonomní okruh, vytvořený 15. července 1929, se měl přes odpor jeho obyvatel stát součástí Archangelské oblasti, čímž se měl vytvořit Pomorský kraj. Dne 1. ledna 2008 si vedení Archangelské oblasti na sebe uzurpovalo pravomoci Něněckého autonomního okruhu, ovšem jeho neschopnost efektivně se jich zmocnit vedla od roku 2009 k návratu status-quo. Snahy o referendum za suverenitu Něněckého okruhu byly rovněž neúspěšné.

Jamalsko-Něněcký autonomní okruh a Chantyjsko-Mansijský autonomní okruh Uhry, vytvořené 10. prosince 1930, podepsaly v letech 2004 a 2013 smlouvu s Ťumeňskou oblastí o společných zasedáních jejich zastupitelstev a jejich likvidace a vytvoření Ťumeňského kraje je zřejmě jen otázkou času.

Obrázek: Severokavkazský federální okruh (www.locations4business.com).

Dne 10. ledna 2010 byl z Jižního federálního okruhu oddělen Severokavkazský federální okruh, který zahrnuje ruskojazyčný Stavropolský kraj a autonomní republiky Dagestán, Čečensko, Ingušsko, Osetsko-Alania, Kabardsko-Balkarsko a Karačajsko-Čerkesko. Poprvé je v čele federálního okruhu místopředseda vlády – Alexandr Cloponin – a poprvé je jeho centrem město, jež není sídlem žádného subjektu federace – Pjatigorsk. Někteří politologové tvrdí, že vytvoření okruhu je experimentem na postupnou likvidaci autonomních republik v něm – Čečenska, Dagestánu, Osetska a dalších – a vytvoření první ruské gubernie na územním principu.

Republiky, které získaly v letech 1990-91 suverenitu a perspektivu své existence nezávislé na Rusku, se v letech 1992-93 ještě těšily možnosti konfederativních vztahů s Ruskem. V letech 1994-98 již existovala pouze iluze smluvních vztahů s Ruskem a po roce 2000 nastupuje tvrdá centralizace Moskvy. Také autonomní okruhy se v letech 1990-93 těšily postupnému zvyšování svého statusu až na úroveň subjektů federace, nakonec však po roce 2003 odstartovala jejich úplná fysická likvidace.

Autor: Ladislav Garassy | úterý 22.4.2014 1:05 | karma článku: 18,39 | přečteno: 1302x
  • Další články autora

Ladislav Garassy

Vytvořte trvalou demokratickou a proevropskou volební koalici!

Slova bývalého prezidenta Havla v jeho prvním novoročním projevu jsou dnes aktuální více než kdy jindy. "Naše země nevzkvétá." Česko se pod miliardářsko-vazalskou vládou dostalo do mezinárodní izolace, podobné jako před Mnichovem.

12.6.2020 v 7:23 | Karma: 14,57 | Přečteno: 813x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Blud o neutralitě

Ve volební kampani do Europarlamentu se setkáváme se spoustou bludů a jedním z nich je i blud o tom, že bychom měli být neutrální zemí.

23.5.2019 v 10:00 | Karma: 18,89 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Blud o Brexitu

Ve volební kampani do Europarlamentu se setkávám se spoustou bludů a jedním z nich je i blud o Brexitu jako příkladu hodného následování nebo strachu z podobného osudu.

21.5.2019 v 15:43 | Karma: 18,49 | Přečteno: 618x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Blud o mostu mezi Východem a Západem

Ve volební kampani do Europarlamentu se setkáváme se spoustou bludů a jedním z nich je i blud o tom, že bychom měli být mostem mezi Východem a Západem.

21.5.2019 v 7:27 | Karma: 15,21 | Přečteno: 545x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Jak velmoci zradily Kurdy a Asyřany: Velká čtyřka, 1923

Tzv. Velká čtyřka vítězných mocností, Británie, Francie, Itálie a Japonsko, zradila Kurdy a Asyřany podpisem nové mírové smlouvy s Tureckem v červenci 1923 v Lausanne, která nahradila mírovou smlouvu ze Sévres.

28.3.2019 v 8:17 | Karma: 10,64 | Přečteno: 605x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Jak velmoci zradily Kurdy a Asyřany: Británie, Francie a Itálie, 1921

Na jaře 1921 Britové a Francouzi zradili Kurdy, když nepodpořili jejich povstání. Také nezabránili imperiální výpravě křesťanského Řecka a Itálie proti Turecku, které přivedly Kurdy do náruče tureckých nacionalistů.

13.3.2019 v 8:06 | Karma: 10,01 | Přečteno: 332x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Jak velmoci zradily Kurdy a Asyřany: Rusko a Francie, 1918-22

Těsně po americké zradě Kurdů a Asyřanů, jak jsem popsal v předchozím textu, následovaly další dvě zrádcovské mocnosti: Leninovo bolševické Rusko a Francouzská republika.

4.3.2019 v 8:35 | Karma: 9,61 | Přečteno: 365x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Jak velmoci zradily Kurdy a Asyřany: USA, 1921

Spojené státy zradily Kurdy a Asyřany dokonce již dva měsíce před podpisem mírové smlouvy ze Sévres, která ukončila první světovou válku s Osmanskou říší.

27.2.2019 v 8:17 | Karma: 17,98 | Přečteno: 706x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Trump a sprostá zrada Kurdů a Asyřanů (1)

Rozhodnutí amerického prezidenta Trumpa stáhnout své vojáky ze Sýrie je nejen dalším projevem jeho nepředvídatelné zahraniční politiky, ale je projevem sprosté zrady.

6.2.2019 v 7:04 | Karma: 22,10 | Přečteno: 725x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Proč je kurdské referendum o nezávislosti oprávněné?

Před včerejším referendem o nezávislosti iráckého Kurdistánu zástupci velmocí a OSN intenzivně žádali jeho prezidenta Barzáního, aby pod záminkou řešení důležitějších otázek upustil od referenda. Co jsou ale ty důležitější otázky?

26.9.2017 v 7:27 | Karma: 12,95 | Přečteno: 375x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Trumpova Islámská vojenská aliance hrozbou pro přátele Evropy

Donald Trump podpořil 21. května v Saúdské Arábii Islámskou vojenskou alianci (IMAFT). Aliance nejen že ohrožuje bezpečnost naší EU a narušuje rovnováhu na Blízkém Východě, ale je nebezpečná i pro naše přátele v Asii a Africe.

1.6.2017 v 7:51 | Karma: 13,76 | Přečteno: 376x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Trumpova Islámská vojenská aliance hrozbou pro regionální stabilitu

Islámská vojenská aliance (IMAFT), kterou Donald Trump podpořil 21. května v Saúdské Arábii, není jen přímým ohrožením bezpečnosti Evropské unie, jak jsem psal včera, ale i narušením rovnováhy v regionu.

30.5.2017 v 7:27 | Karma: 12,28 | Přečteno: 342x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Trump v Rijádu ohrozil bezpečnost naší Evropy

Donald Trump vystoupil 21. května v Rijádu na Arabsko-muslimsko-americkém summitu. Byl to i summit Islámské vojenské aliance pro boj s terorismem (IMAFT). Jeho podpora této alianci je ohrožením bezpečnosti naší Evropské unie.

29.5.2017 v 7:29 | Karma: 14,77 | Přečteno: 470x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Geopolitika strategických partnerství Číny

Politici u nás se často hájí, že strategické partnerství s Čínou není nic neobvyklého a že existuje několik desítek zemí na celém světě, které taky mají svá strategická partnerství s Čínou. Podívejme se tedy, jak se věci mají.

14.11.2016 v 7:28 | Karma: 17,22 | Přečteno: 742x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Nechme rozeznít zvony za irácké křesťany

Pánové arcibiskupové Duko a Graubnere, pane předsedo ERC Fajfre, pánové synodní seniore Ženatý, patriarcho Butta, arcibiskupe Michale, biskupe Hučko a Stránský. Vyzývám vás, nechte rozeznít zvony svých kostelů za irácké křesťany.

27.10.2016 v 10:37 | Karma: 16,77 | Přečteno: 360x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Schvalují prezident a premiér kolaboraci s nacistickým Německem?

V souvislosti s návštěvou 14. tibetského dalajlámy v Praze se zase rozběsnili čínští kolaboranti. Zasněně vzpomínají na komunismus a na přátelství naší komunistické vlasti s Čínou a neváhají při své argumentaci používat bludy.

20.10.2016 v 11:00 | Karma: 22,11 | Přečteno: 705x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Prezident a premiér popírájí svobodnou Českou republiku?

Čtyři nejvyšší představitelé ČR tvrdí, že tato země ve vztahu k Číně „vychází z principů strategického partnerství mezi oběma zeměmi a ze vzájemného respektu ke svrchovanosti a územní celistvosti Čínské lidové republiky”.

20.10.2016 v 8:15 | Karma: 18,97 | Přečteno: 507x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Proč říkám ne TTIP a ano evropské armádě?

Zahraničněpolitická diskuze konce léta se soustředila na dvě úzce související témata: dohady, zda jednání o TTIP zkrachovala nebo spějí do finální fáze, a návrh na vytvoření společné armády EU z pera maďarského premiéra Orbána.

5.9.2016 v 7:10 | Karma: 12,91 | Přečteno: 360x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Tibet má právo na nezávislost

Dnes je 57 let ode dne, kdy 10. března 1959 vypuklo Tibetské národní povstání proti čínské okupaci. Dodnes je Tibeťanům upírána nezávislost a pokrytecky se k tomu připojuje i naše vláda.

10.3.2016 v 7:27 | Karma: 14,63 | Přečteno: 732x | Diskuse| Politika

Ladislav Garassy

Sýrie: společná vláda Asada a opozice nemůže uspět

V Ženevě pokračuje konference o mírovém urovnání v Sýrii a následném politickém řešení. Nejčastěji se mluví o poválečném řešení, ve kterém by moc sdíleli Asadův režim a syrská opozice. Tento model ale téměř nikdy nefungoval.

25.2.2016 v 15:27 | Karma: 11,45 | Přečteno: 375x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 47
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1662x
Jsem zanícený občan, kterému záleží na tom, jak se bude žít za několik desetiletí. Jinak, geograf, cestovatel a příznivec strany evropani.cz.

Twitter: @LGarassy

Seznam rubrik